Het is nu 05 sep 2010, 04:14

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 probleem bij vrije zit 
Auteur Bericht

Bericht probleem bij vrije zit
Wij zijn bezig met een nieuw paard en het gaat best goed, alleen de vrije zit is een probleem. We kunnen alle andere verplichte oefeningen (uit de E) zonder problemen in galop doen en ook de hele kür in stap, maar bij de vrije zit gaat hij steeds harder galopperen. Als je dan op je knieën gaat zitten, kalmeert hij weer. De voltigeurs letten goed op dat ze niet klemmen met hun benen, maar hij blijft dit toch doen.

Het zit hem niet in houding van de armen (ik dacht eerst dat hij misschien bang was dat de voltigeur uit ging halen om hem een flinke mep met de zweep te gaan geven). Ook als je je armen naar beneden laat hangen, gaat hij versnellen zodra je de grepen loslaat.

Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt, of heeft iemand tips over hoe we dit op zouden kunnen lossen?

22 feb 2009, 10:12
Profiel

Bericht Re: probleem bij vrije zit
Kan het zijn dat de voltigeurs scheef zitten, of scheef gaan zitten doordat ze a.h.w naar buiten worden gegooid? Daardoor zou het paard uit balans kunnen raken, en daardoor gaan versnellen.
Hoe is hij onder het zadel?
Inderdaad wel een apart probleem, want zitten zou voor hte paard eigenlijk het makkelijkste moeten zijn.

Wat doet hij bij het flanken? Ik bedoel op het moment dat de voltigeur zich voorbereidt, en na het landen, zit de voltigeur ook. Gaat hij dan ook harder? Of alleen als ze hun handen los hebben?

22 feb 2009, 17:14
Profiel WWW

Ik zal eens goed kijken, het zou best kunnen dat de voltigeurs niet helemaal recht zitten omdat ze naar buiten worden geslingerd. Ook als hij niet versnelt, is zijn tempo hoger dan wat de voltigeurs gewend zijn. Flanken gaat goed, alleen als de voltigeurs te hard landen valt hij in draf, maar dat lijkt me normaal.

Onder het zadel is hij erg vlot. In stap en draf is er niet zoveel aan de hand, maar als hij mag galopperen wil hij graag zo hard mogelijk. Het is een manegepaard, maar lang niet iedereen durft op hem te rijden. Aan de longeerlijn begon hij ook zo idioot hard, maar dat is nu eigenlijk helemaal weg. Hij begint nu gewoon in stap en luistert goed. Als er niemand op zit, loopt hij regelmatig en soms al een beetje verzameld.

Ik vind het ook heel raar. De vrije zit kan toch op ieder paard dat bereden is en netjes aan de longe kan lopen, dacht ik. Maar niet dus!

22 feb 2009, 19:55
Profiel

Het beste is om iemand die buiten de volte staat te laten kijken of ze recht zitten, want van binnenuit zie je dat eigenlijk helemaal niet (tenzij ze echt heel scheef zitten). Wij hebben wel de ervaring dat bij een groter, sneller galopperend paard de voltigeurs vaak meer moeite hebben om er recht op te blijven zitten.

23 feb 2009, 09:59
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]